Strict Standards: Resource ID#13 used as offset, casting to integer (13) in /home/dhvfs/domains/dhvfs.com/public_html/db/mysql.php on line 209

Strict Standards: Resource ID#13 used as offset, casting to integer (13) in /home/dhvfs/domains/dhvfs.com/public_html/db/mysql.php on line 210
یزد زندگی

موضوعات

آمار کاربران

یاد ایام



جستجو




در یزد زندگی
دراينترنت
یزد زندگی: مقالات آموزشی

جستجو پیرامون این موضوع:    
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]

نتایج کنکور سراسری 93 دانشگاه ها اعلام شد و دانش آموزان استعدادهای درخشان در دانشگاه های مختلف پذیرفته شدند. طبق سنوات قبل، اسامی و تصاویر آنها را به نقل از سایت دبیرستان شهید صدوقی یزد در این پست قرار می دهم. یزد زندگی این موفقیت را به بچه های تیزهوش و البته دانشجویان فعلی تبریک می گوید. لازم به ذکر است، دانش آموزان اول راهنمایی شهید صدوقی یزد در سال 1387 اکثریت آنها را تشکیل می دهند و اتفاقا اولین گروهی بودند که عکس هایشان در وبلاگ دنیای حرفه و فن در سال 87 و 88 منتشر شد. در گروه تجربی آقایان مهران نعمتی زاده، حسین نعمتیان، علی کریم الدینی، محمدصادق غلامی، امیرحسین کریمی پناه، حامد خیاطیان، علی محمدحسینی، مجید رضایی، سیدعلی فاتحی، معین آزادمهر و... و در گروه ریاضی و انسانی آقایان سیدمحمد امین میرجلیلی، مجتبی نظری، محمد رضا متین، محمد مهدی حداد، امیر حق اللهی، عرفان اخلاص، سیدمرتضی کمال الدینی، کارن کلانتری پور، کیان فرح زا، احمد میرجلیلی و... حضور دارند. برای مشاهده بهتر عکس های کنکور 93 روی لینک ها یا تصاویر زیر کلیک کنید: پوستر اصلی کنکور 93 ، پذیرفته شدگان ریاضی و علوم انسانی ، پذیرفته شدگان علوم تجربی...

                     

نویسنده : admin
بازدید [ 1006 ]

دیروز تعدادی از مقاله های PDF همکاری که برای کتاب کار و فناوری گردآوری کرده بود را دانلود کردم. اگر همه صفحات را نگاه می کردی 20 صفحه هم نمی شد. مولف یا تولید کننده هیچکدام از آن مقالات و عکس ها نیز نبود اما این قدر نام وب، مشخصات خودش، کد پرسنلی، عکس و ویدئو و قفل و... روی آن زده بود که حسابی خنده ام گرفت. بعد می گوییم زکات علم نشر آن است! خیلی بعید است از همکارانی که به هیچ کس اعتماد ندارند و همه چیز را از دید منفی می بینند. بر فرض فایل شما تکثیر شد - که در اینترنت حتما این اتفاق می افتد - دیگر این هم چفت و بست برای مطالبی که مال خودتان نیست و امضای دیگران پای آن است چه لزومی دارد؟! تازه بعد از این که خرشان از پل گذشت همه چیز را رها می کنند و انگار نه انگار که اصلا کار و فناوری وجود خارجی دارد یا خیر. این را می گویند نان به نرخ روز خوردن! یادم هست معلمی مطالب وبش را سه قفله و کلیک راست را بسته بود تا مطالب کپی وب سایتش را کسی کپی نکند! این قدر برخوردش با من تند بود که تعجب کردم. بعد تعدادی از مطالبش را کپی کردم و در بخش نظرات وبش گذاشتم و نوشتم برادر من دوره این کارها تمام شده است! اگر مطلبی را گذاشتی کپی می شود و صدایت به هیچ جا نمی رسد. خوب است ما معلمان کمی هم به شعارهایی که در باب علم آموزی و نشر علم می دهیم عمل کنیم. رسالت معلمی را فراموش نکنیم. در یکی دیگر از وب ها معلمی کتاب های مثبت هیجده را برای بازدیدکنندگانش تبلیغ کرده بود!! ما باید یک لحظه خودمان را جای والدینی بگذاریم که به بچه اش اجازه داده از وب ما بازدید کند بعد ببیند معلم عزیز چه کالاهایی را برای بچه اش تدارک دیده است! حال توجیه مان این باشد که صفحات وب پر از این مطالب است. اما آن رسالت و اخلاق معلمی حکم می کند برخی حریم ها را نگه داریم و به علائق شخصی مان پشت پا بزنیم. هنوز هم جامعه به معلمانش اعتماد دارد. از اعتماد آنها سوء استفاده نکنیم... باقی بقایتان... یزد زندگی

نویسنده : admin
بازدید [ 662 ]

دکتر محمود سریع‌القلم ، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه سلسله مباحث "سی ویژگی"، این بار 30 ویژگی یک استاد دانشگاه را بر شمرده است که می خوانید: 1. حداقل 80 درصد وقت کاری او، صرف تدریس، تحقیق، مراکز تحقیقاتی و کنفرانس‌های علمی شود؛ 2. خود را در معرض دیدگاههای گوناگون قرار دهد؛ 3. تفاوت میان توجیه کردن و استدلال کردن را بداند؛ 4. تفاوت میان تبلیغ کردن و استدلال کردن را بداند؛ 5. در جریان مباحث و گفتمان‌های رشتۀ خود در سطح بین‌المللی قرار داشته باشد؛ 6. حداقل روزی چهار ساعت مطالعه کند؛ 7. از مرید پروری، پرهیز کند؛ 8. برای تبلیغ شخص خود، برنامه ریزی نکند؛ 9. مبلّغ افراد نباشد؛ بلکه بسط دهندۀ منطق و استدلال باشد؛ 10. دانشجو و مخاطب از نقد افکار او، احساس امنیت کامل کند؛ 11. روش تدریس او باعث فکر کردن بیشتر توسط دانشجویان و مخاطبان گردد؛ 12. اگر از متون او، نقد عالمانه‌ای شد، تشکر کرده و پاسخ دهد؛ 13. اگر به نظریه‌ای متفاوتی رسید بگوید قبلاً اشتباه کردم و خود را اصلاح کند؛ 14. نظریه پرداز صرف نباشد؛ برای بهبود وضع جامعه راه حل ارائه دهد؛ 15. آنقدر بی‌خوابی و زحمت بکشد تا نسبت به نظریه پردازی خود، اطمینان پیدا کند....

نویسنده : admin
بازدید [ 563 ]

در فوت و فن معلمی، یکی از نکاتی که باید از طرف معلم مورد توجه قرار بگیرد رعایت عدالت در رفتار، ارفاق، نگاه، تشویق و... بین دانش آموزان است. معلم بویژه در مدارس خاص مانند استعدادهای درخشان نباید بر اساس شغل پدر و مادر یا درآمد افراد یا باهوش بودن فرد و... بین بچه ها قضاوت کند. دانش آموزان حتی به نگاه معلم نیز حساس هستند چه برسد به تبعیض و حتی دادن نمره کیلویی به برخی دانش آموزان. اگر روزی این نکته یادتان رفت، کودکی خودتان را به یاد بیاورید که مثلا فلان معلم یا مدیر اگر عدالت را کلاس و مدرسه رعایت نمی کرد چقدر ناراحت می شدید. یادم هست در دبستان کوچک زاده یزد، باید موهایمان را با ماشین نمره چهار می زدیم ولی فلان بچه که پدر سرشناسی داشت با موهایی مانند دختران! به مدرسه می آمد و هیچ کس حق اعتراض نداشت. اگر هم می گفتیم ما را تحقیر می کردند و می فرمودند: کله شما کجا و کله آقا پسر رئیس کجا!! این ها حمام می روند. پولدار هستند. بهداشت را رعایت می کنند ولی شماها یک عده آدم های فقیر، حمام ندیده، پایین شهری و از این مزخرفات و اباطیل! کتک زدن و تنبیه قشر ضعیف بشدت انجام و بعضی وقت ها عامل ترک تحصیل دانش آموزان بود! - متاسفم بگویم در اکثر خاطراتی که از بزرگان می خوانم هیچ کس دلخوشی از معلم ، ناظم و کلا سیستم آموزشی مبتنی بر تحقیر و تنبیه دانش آموزان ندارد و ما نیز در اوایل کار، از این نکته مستثنی نبودیم- به همین دلایل حقیر در طول سالیان تدریس از هیچ دانش آموزی نمی پرسیدم پدر و مادر شما کی و چکاره هست تا دچار رودروایستی نشوم....

نویسنده : admin
بازدید [ 494 ]

در پست های قبلی از تجربیات خود در فوت و فن معلمی گفتم. معلم که می گویم منظورم معلمی که مراحل دانشگاهی آن را طی کرده باشد و به اصطلاح استاد دیده باشد - هر چند برخی اساتید دانشگاه فرهنگیان خودشان هنوز به آموزش نیاز دارند! - نه بعضی از نورچشمی ها و... که به صرف یک مدرک دانشگاهی شهریور ماه یهویی معلم می شوند و اول مهر به کلاس می روند!! نه دوره مناسبی دیده اند و نه از روانشناسی کودک و نوجوان، روش های تشویق، عوامل مخل کلاس، مدیریت کلاس، ارزشیابی، نظم دهی و... آگاه هستند. این است که فلان آقا یا خانم به کلاس می رود آن هم در مقطع ابتدایی که مهم ترین پایه تحصیلی است و اتفاقا فکر می کنیم چون دانش آموزان بچه هستند پس چیزی سرشان نمی شود و فرق معلم بد و خوب را نمی فهمند. این می شود خیانت به بچه ها. یادم هست پسر جوانی به عنوان معلم به کلاس رفته بود و به نقاشی بچه های هفت هشت ساله یک و دو و صفر داده بود! والدین اعتراض کرده بودند و این پسر گفته بود آخه هیچکدام بلد نیستند خانه و درخت بکشند!! حالا یک نفر بگوید دوست عزیز پس جنابعالی برای چی حقوق می گیری؟!! تازه مگر این کودک پیکاسو یا کمال الملک است!... یا سرباز معلم عزیز و البته مهندسی که در نیمه سال کتاب را تمام کرده بود!....

نویسنده : admin
بازدید [ 492 ]

این عبارت که دستاوردهای جدید فناوری، انقلابی در زندگی ایجاد کرده‌ بارها بیان شده است؛ اما اگر یک دستگاه واقعا باعث تحول در زندگی ما شده باشد، تلفن همراه هوشمند است. تلفن‌های هوشمند همیشه با ما هستند، از آنها برای ارتباط با افراد مختلف استفاده می‌کنیم، لحظات ماندگار زندگی‌مان را به وسیله آنها ثبت می‌کنیم و دسترسی آسان به دانش بشری و خلاقیت را مهیا می‌کنند. تلفن‌های هوشمند وسایل سرگرمی ما هستند، به ما در یافتن مسیر کمک می‌رسانند و وقتی تنها هستیم، همراهمان است. جذابیت تلفن‌های هوشمند بیش از اندازه است و به دلایل مختلف خود را وادار به چک کردنشان می‌کنیم، حتی اگر به قیمت نادیده گرفتن همراهان‌مان باشد. وقتی گوشی‌هایمان همراه‌مان نیست، احساس می‌کنیم جای چیز مهمی خالی است. آیا ما مجذوب این دستگاه‌های جادویی شده‌ایم؟ آیا وسواس فکری باعث می‌شود بیش از دیگر اشیا به گوشی‌هایمان اهمیت بدهیم؟ آیا اصلا چیزی به نام اعتیاد به تلفن هوشمند وجود دارد؟ آهنربایی به نام تلفن هوشمند دکتر گریفیث از دانشگاه ناتینگهام ترنت می‌گوید: «بیشتر مردم برحسب عادت از گوشی‌هایشان استفاده می‌کنند؛ زیاد هم این کار را می‌کنند، اما این چیزی نیست که به آن اعتیاد گفته شود.....

نویسنده : admin
بازدید [ 404 ]

تعدادی از همکاران از کتاب های کار و فناوری تعریف و تمجید می کنند. من هم رد نمی کنم که نقاط مثبتی نیز به همراه داشته است. اما در جایی که دنیا به سمت دست ورزی، برنامه ریزی جهت حضور در کارگاه، فعالیت های گروهی و همچنین جدا شدن موقتی دانش آموزان از تکنولوژی بویژه کامپیوتر بخاطر عوارض زیاد آن برای چشم، مچ دست، اعصاب، انحراف ستون فقرات و... - فیلم مدرسه بون بویل آلمان را ببینید - بعضی آقایان از محتوای کتاب ها شگفت زده شده اند و ما معلمان بازنشسته را به سنتی بودن متهم می کنند!! اما یادشان رفته تا یکی دو سال پیش کسی جرات حرف زدن از وبلاگ و اینترنت و سرچ و... را نداشت و خانواده ها با هزینه شخصی کامپیوتر را به بچه هایشان یاد می دادند. حال از آنور بام سقوط کرده اند و حرف های گنده گنده! می زنند. در صورتی که می دانند به هنگام تغییر کتاب - غیر از مدارس از ما بهتران شهر! - برنامه ریزی خاصی برای تهیه ابزار، فضا، آموزش معلمان بویژه غیر تخصصی ها نشده بود. اکثر مسئولان از این درس شناختی ندارند و فکر می کنند به صرف این که فلان معلم یا سرباز معلم لیسانس کامپیوتر یا مواد یا کشاورزی دارد از پس تدریس آن بر می آید!! از طرفی تبدیل کردن کلاس ها به کلاس هایی تاریک با تخته هوشمند، ویدئو پرژکتور و تدریس سنتی بدون تولید محتوا، نقص غرض است. کاریکاتورهای این پست را حتما ببینید و روی آن بیشتر تفکر کنید...

نویسنده : admin
بازدید [ 597 ]

در حال مطالعه فصل های اول و دوم کتاب جدید التالیف کار و فناوری هشتم بودم. راستش چند نکته به ذهنم رسید خواستم مطرح کنم. اول: برای کتاب هفتم و حجم زیاد آن فکری نشد و این کتاب که در ابتدا برای 38 هفته! نوشته شده چاپ مجدد شد و کسی به حرف های دبیران محترم توجهی نکرد که نکرد! اردیبهشت در مشهد گفتند هیچ بازخوردی از دبیران بدست ما نرسیده است! اینجا یا اشکال از پایگاه همدان است یا آقایان سی.دی ها را داخل کمد گذاشته اند و حاضر نشده اند نیم نگاهی به آنها داشته باشند!! یا اصلا بخش نظرات سایت را نگاه نمی کنند چون کار و زندگی دارند! دوم: کتاب کار هشتم نیز چیزی از کتاب هفتم کم ندارد و همان آش است و همان کاسه. هیچ کس توجه نکرد بدون امکانات چگونه می شود کار عملی و آموزش کامپیوتر را به بچه ها منتقل کرد. از طرفی زمان، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، فضای کارگاه، تعداد دانش آموزان از مشکلات اساسی هستند. سوم: کتاب ها برای سنین نوجوانی مناسب نیستند. فنی و سخت نوشته شده اند و کاملا دیدگاه هنرستان بر آنها حکفرماست. بنده خودم هنرآموز و هنرجوی هنرستان بوده ام و آن فضا را کاملا حس کرده ام. الان در یک واحد دوازده صفحه ای کار با فلز می خواهیم خط کشی، اندازه گیری، سوهان کاری، خم کاری، برش کاری، سوراخ کاری و... را در سه چهار جلسه 90 دقیقه ای به دانش آموزان یاد بدهیم!.....

نویسنده : admin
بازدید [ 624 ]

همکار عزیزم آقای صالح بهروزی در وبلاگ کار و فناوری هریس خویش مقاله جالب و موثری درباره مشکلات کتاب های کار و فناوری نوشته اند که حیفم آمد آنها را بازنشر نکنم. کاش کسانی پیدا می شدند و نیم نگاهی به انتقادها و پیشنهادات دبیران دلسوزی مانند آقای بهروزی می انداختند و رویه فعلی را اصلاح می کردند... البته حقیر هم با استفاده از تجاربم، مطالبی را در این خصوص نوشته ام که آخرین آنها با عنوان یازده نکته مهم در تالیف کتب کار و فناوری منتشر شده است... اما مقاله ایشان: با بررسی کتاب های کار و فناوری سه پایه ی 7-8-9 می توان درک کرد که مولفان کتاب مطالبی را گردآوری کرده و انسجام و هدف خاصی را برای این سه سال در نظر نگرفته اند و با ترکیب مطالبی پراکنده و گسترده در زمینه های گوناگون فقط خواستند کتابی را برای تدریس آماده کنند. اما اشکالات فراوانی که در این کتاب ها به چشم می خورد نشان دهنده این مطلب هست که نویسندگان و مولفان بدون در نظر گرفتن خیلی از مسائل اقدام به نوشتن این کتابها کرده اند که به بعضی اشاره می کنم: 1- در مسائل و مطالب مربوط به نرم افزارهای رایانه ای و کار با آنها ، خیلی پیچیده و نامنظم برنامه ریزی شده و از این شاخه به آن شاخه پریده در حالی که در طی این دو سال می توانستند فقط مهارت های ICDL یا مهارت های هفتگانه را که نیاز جامعه و خانواده ها هست را آموزش دهند و جسته و گریخته مطالبی را در پودمان های مختلف قرار ندهند. 2- در این کتاب ها از خطرات شبکه های اجتماعی و نحوه استفاده صحیح از آنها مطلب مهمی در بخش رایانه ها نوشته نشده در حالی که در سنین نوجوانی بیشترین معضلات مربوط به خطرات شبکه های اجتماعی است....

نویسنده : admin
بازدید [ 637 ]

ابزار هدایت به بالای صفحه